Από την Fortran... στην Basic!

Bλέποντας σαν Υπεύθυνος του Υπολογιστικού Κέντρου τις δυνατότητες και τα προβλήματά του ο Καθηγητής μας προχώρησε στην υλοποίηση ενός άλλου project που ήταν η αγορά πιο ευέλικτων υπολογιστικών συστημάτων που θα χρησιμοποιούνταν μόνο από το εργαστήριό του. Ο βασικός στόχος ήταν η ευχρηστία, η αποφυγή ειδικών συνθηκών λειτουργίας με εξειδικευμένους χειριστές και η εγκατάσταση μέσα στο εργαστήριο. Κάπως έτσι μας προέκυψε ο HP9830B που ήταν κάτι ανάμεσα σε Calculator και Computer.

Η δομή του με ενσωματωμένα στην κεντρική μονάδα οθόνης μιας γραμμής , θερμικού εκτυπωτή, πληκτρολόγιου και μαγνητικής ταινίας κασετοφώνου ήταν μοναδική για την εποχή που εμφανίστηκε το 1976 σαν εξέλιξη του 9830Α (1972) με αύξηση της αρχικής μνήμης των 4Κ σε 32Κ. Εκείνο που δεν φαινόταν από την πρώτη ματιά ήταν το συρταράκι με τις ROM στο πλάϊ που έδινε τα πολλά πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες να κάνει πολλά πράγματα που δεν χωρούσαν στην μνήμη του. Υποθέτω ότι πρέπει να εμφανίστηκε στο εργαστήριο στις αρχές του 1977 και είχε εκτός της κεντρικής μονάδας Card Reader, Flatbed Plotter, Digitizer και Removable Hard Disk Unit 5ΜΒ, πράγματα επαναστατικά για την εποχή τους. Αν εξαιρέσεις την ταχύτητα επεξεργασίας στην οποία σαφώς υστερούσε έναντι του CDC λόγω της γλώσσας HP Scientific Basic, όλα τα υπόλοιπα έκαναν την δουλειά σου πολύ πιο άνετη με την εισαγωγή και διόρθωση των εντολών από το πληκτρολόγιο αντί διάτρησης καρτών και εισαγωγή στον Card Reader αλλά και την αποθήκευση προγράμματος και αποτελεσμάτων σε μαγνητική ταινία. Ηταν ιδανικός για δοκιμές και έλεγχο αλλά όχι για μαζική επεξεργασία. Ταυτόχρονα η επεξεργασία και η σχεδίαση των καμπυλών των αποτελεσμάτων ήταν απείρως ευκολότερη.

Κάποια στιγμή τον συνδέσαμε με τον CDC με τηλεφωνικό καλώδιο ασύγχρονα, αποθηκεύοντας τα αποτελέσματα του προγράμματος που έτρεχε στον CDC, σε ταινία στο υπολογιστικό κέντρο και μεταφέροντάς τα σε hard disk στον 9830B. Προέκυψαν όμως τυχαία και απροσδόκητα σφάλματα μεταφοράς και χρειάστηκε ειδική επεξεργασία αφαίρεσης των spikes, πράγμα  που έκανε την διαδικασία πολύ χρονοβόρα μεν αλλά πολλά αποτελέσματα εργασιών προέκυψαν με τον τρόπο αυτό. Δυστυχώς δεν έχω φωτογραφία της διάταξης αλλά θυμάμαι πολύ καθαρά έναν ειδικά διαμορφωμένο εργαστηριακό πάγκο σε σχήμα Γ με τον υπολογιστή και τα περιφερειακά του απλωμένα το ένα μετά το άλλο με τα πιο χρήσιμα τον plotter και την μονάδα του Removable Hard Disk Drive. Βρήκα όμως φωτογραφίες από το μουσείο της HP όπου υπάρχουν όλες οι σχετικές μονάδες.

Το φθινόπωρο του 1977 ήρθε η ώρα του διορισμού μου ως βοηθού και της εξασφάλισης ενός μικρού αλλά σταθερού μισθού οπότε έπαψα να αισθάνομαι σαν ζητιάνος που παρακαλούσε μια υπογραφή από τον καθηγητή στο δελτίο παροχής υπηρεσιών για την εξασφάλιση των προς το ζείν.

Κουτσά στραβά άρχισα και εγώ να προσπαθώ να φτιάξω ένα μοντέλο με ατελείωτα if.. then για την εξομοίωση του πολύ απλού τριφασικού τριπαλμικού κυκλομετατροπέα που έβλεπα να κυκλοφορεί στα περιοδικά, όχι με ιδιαίτερη επιτυχία και ικανοποίηση γιατί παιδευόμουν μόνος μου χωρίς εποπτεία και βοήθεια γιατί κανείς δεν υπήρχε να με κατευθύνει και βολόδερνα μόνος μου. Ούτε ιδιαίτερη όρεξη για δουλειά υπήρχε, ούτε αρκετός χρόνος, κάποιο άγχος άρχισε να εμφανίζεται πιο έντονα βλέποντας τους άλλους να τελειώνουν και εγώ να μην είμαι ικανοποιημένος με ότι έκανα.

Κάπου στην άνοιξη του 78 πέσαμε και στις κινητοποιήσεις των συλλόγων βοηθών και επιμελητών που ζητούσαν μονιμοποίηση μετά από κάποιο αριθμό ανανεώσεων και δυνατότητα εξέλιξης σε θέσεις κύριου εκπαιδευτικού προσωπικού. Οι κινητοποιήσεις οδήγησαν στην περίφημη απεργία των 100 ημερών, σε άγριες περικοπές μισθού λόγω μη προσφοράς υπηρεσιών, αλλά με κύριο αποτέλεσμα την ψήφιση αργότερα του νόμου 815/78 που έδινε την δυνατότητα μονιμοποίησης σε θέση επιμελητή μετά την απόκτηση διδακτορικού διπλώματος αλλά όχι την άνοδο στο κύριο διδακτικό προσωπικό. Τότε ήταν που φορτώθηκα άλλο ένα μάθημα στα ΚΑΤΕΕ φτάνοντας στις 18 ώρες την βδομάδα με αποτέλεσμα να βγαίνουν μεν αρκετά χρήματα  αλλά να λιγοστέψει επικίνδυνα ο διαθέσιμος χρόνος για την εκπόνηση του διδακτορικού. Ετσι αντισταθμίστηκαν οι περικοπές μισθού της απεργίας αφ’ ενός και αφ’ ετέρου άρχισα να συγκεντρώνω χρήματα για να αγοράσω αυτοκίνητο πράγμα που με την βοήθεια του πατέρα μου έγινε αργά το φθινόπωρο του 1978.

Η βασική διαμόρφωση του 9830Β (1977).


 

 

 

Σχόλια

  1. Τι μου θύμισες Γιώργο. Εναν τέτοιο χρησιμοποίησα για την Διπλωματική μου το 1981. Μετά από την πικρή εμπειρία της "διδασκαλίας" της Fortran IV (punch cards, κατάθεση στο terminal στο ΕΜΠ για τρέξιμο στον Η/Υ του Υπουργείου Γεωργίας, και μετά από τρεις ημέρες aborted γιατί αντί για τελεία είχε κάπου κτυπηθεί κόμμα), διάλεξα εργασία με μόνο κριτήριο να μην χρειάζεται υπολογιστή (εν τω μεταξύ το ΕΜΠ είχε πλέον προμηθευτεί mainframe Η/Υ και 28 ολόκληρα terminals με οθόνες για όλους τους φοιτητές, βοηθούς κ.λ.π.). Ελα όμως που η ζωή παίζει παιχνίδια. Χωρίς Η/Υ ακόμα θα δούλευα την διπλωματική. Ετσι στρώθηκα στον ΗΡ με το κόκκινο string (ο πιο καινούριος με οθόνη δουλευόταν μόνο από το Ε.Δ.Π. για πεπερασμένα στοιχεί), έμαθα Basic και δούλεψα μέχρι τελικής πτώσης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλός ήταν για τα τα μέσα της δεκαετίας του 1970 αλλά δεν συγκρινόταν με τον 9845Β που ήρθε λίγο αργότερα.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χρονιά του Γιάννη

Ενα τσίμπημα ...μα τι τσίμπημα

Τα φοιτητικά καλοκαίρια

Η Φωτεινή συνταξιούχος

Η βιομηχανική πληροφορική... στο βάθος

Μπρός γκρεμός και πίσω ρέμα

Ο γάμος της Λίνας

Μια όψη της φοιτητικής ζωής στην Πάτρα του 1969-70

Η Βάλτα του Πρίνου με τον φακό του Δημητράκη Παπάνθιμου

Η οικογένεια του προ-παππού μου Ιωάννη Παπανθίμου